Re: Local DK Critical Update of OIOXML e-Invoice - NAV DK 5.0 CDCR 23113

Hej

Jeg er bruger af Microsoft Dynamics Nav 5.0

Jeg skal fakturerer til en række offentlige mundigheder og har fundet ud af at mit nuværende system ikke kan lave OIOxml fakturaer der lever op til standarten. mere præsist den skriver ikke betalingsmetode jeg husker taggets navn som, “paymentmetode” men er dog ikke sikker.

Jeg har efter lang tid fundet denne updatering “Local DK Critical Update of OIOXML e-Invoice - NAV DK 5.0 CDCR 23113”. Men min konsulent vil ikke indstalere den da den ikke er microsoft autoriseret.

Mit spørgsmål er om min konsulent har ret, hvis nej hvor kan jeg finde oplysninger om det på microsft hjemmeside.

Hvis ja, hvem har så lavet den, og giver den mig det jeg ønsker.

Ud over det har jeg mange brugs spørgsmål, og vil høre om i kendte en bog eller site der kunne hjælpe mig. det drejer sig om alt fra kreditering af rykker osv…

Hilsen Anders

Hej Anders,

Lad mig starte med det sidste. I al beskedenhed kan jeg da anbefale dig dette site. Her kan du spørger om alt vedr. NAV. De fleste gange vil du få det direkte svar, andre gange mere en henvisning til hvor du finder svarende. Hvis du kan skrive engelsk, så kan jeg foreslå dig de engelske forum herinde, da du så typisk vil få svar meget hurtigere. Hvis du f.eks. ved hvad kreditering af rykker hedder på engelsk, så kan jeg anbefale dig blot at ændre dit sprog i NAV til Engelsk, så er samtlige menuer og tabeller oversat til engelsk, der er NAV’s kernesprog.

Mht den opdatering af OIOXML CDCR 23113, så passer det bestemt ikke at denne ikke er autoriseret af Microsoft. Det er dem der har lavet den! Her er deres beskrivelse af opdateringen:

Last Modified 6/22/2007

Posted 6/22/2007

Due to a new Schematron validation fields are now cross checked, and evaluated tighter, to make sure mutual related fields and information in general are valid as demanded by “Bekendtgørelse om information i OIOXML elektronisk regning til brug for elektronisk afregning med offentlige myndigheder” encompassed by law no. 1203 § 7 of december 27. 2003.

Also changes to codeunit 13609 and 13610 is included in this CDCR/hotfix, as an adjustment to TaxTotals in Service invoices.

This hotfix in total is an enhancement of OIOXML e-invoices.

Schematron:

In the danish configuration, if a customer in MDNAV is setup with an EAN-location number, the invoice is not posted on paper, but to a file, typically designated for NET distribution via a VAN, to be delivered at a public authority.
Errors in the e-invoice might lead to rejection of the invoice at a VAN or at the receiver of the invoice. Normally the user will then be noticed, but sometimes notice is only given to the former link in a chain of distributors. In the last case the user only will experience the invoice is not paid, having troubles to find out why.

TaxTotals:

When an OIOXML-file is created for a Service invoice that contains lines with both positive and negative amounts, the class TaxTotal is created twice in the OIOXML-file (one instance for the positive values and one instance for the negative values). Furthermore TaxTotals classes are created for both VAT liable and not liable lines, which results in up to 4 TaxTotals classes.

Umiddelbart lyder det dog ikke på beskrivelsen som det er løsningen på dit problem.

Opdateringen bør kunne downloades fra CustomerSource, der dog kræver at du har et sådan abonnement. Her kan du også finde andre opdateringer og informationer om NAV. Men din forhandler skal hjælpe dig med at få den installeret. Hvis ikke din nuværende vil, så find en anden! Jeg kan godt anbefale dig et par stykker jeg har været meget glad for.

Tusind tak for dit svar Erik, jeg ved ikke om den løser mit problem, det eneste jeg ved er at ved brug af http://xmltools.oio.dk/oioonlinevalidator/ får jeg nedenstående besked:

Report: OIOXML Prevalidation
Error Count: 0
Status: XML Instance loaded and sent to validation procedures as pie message.

Report: OIOXML MS .NET Validation
Error Count: 0
Status: Succesfully validated

Report: OIOXML Schematron Validation
Error Count: 2
Status: Schematron Validation failed. See error messages for details

Error: 1 : WARNING: It is a bad practice not to have HouseNumber filled out, although it is not a refuseable error.

Error: 2 : com:PaymentChannelCode should equal INDBETALINGSKORT or KONTOOVERFØRSEL or NATIONAL CLEARING or DIRECT DEBET

Så vidt jeg kan forstå skulle der bare tilføjes “PaymentChannelCode”, dette har vi fået at vide at NAV 5.0 ikke kan som standart.

Mit første spørgsmål er om nogen anden har været ude for det samme, eller ved hvordan man tilføjer det?

Mit andet spørgsmål er om der et offentligt sted er en liste over alle opdateringer der er kommet til NAV 5.0, som burde være blevet indstalleret (har en opdaterings aftale)? Forstået på den måde at jeg gerne vil sende et link (fra microsoft’s hjemmeside) til min forhandler hvor man kan se denne opdatering, de kan nemlig åbentbart ikke selv finde den, (har ikke selv et customerSource abonnemeent).

Hej Anders,

Jeg har vedhæftet filen her. Så kan du måske se om den løser dit problem.

Hvis du selv prøver at installere den, så vil jeg anbefale dig om at gøre det i en test database (kopi af din produktionsdatabase) - aldrig direkte i din productionsdatabase.
NAV50DK_CDCR23113.exe (446 KB)

Hi Erik P. Ernst,

I realise this is a rather old topic, but unfortunately my client happens to produce the exact same error as described here. Currently my client works on NAV4 sp3 and a field “Payment Channel” is not present in the current situation, but perhaps you have a solution.