Jeg har netop fundet ud af, at jeg ikke kan udskrive de danske bogstaver ‘æ’, ‘ø’ og ‘å’ via en dataport fra Navision. Dette undrer mig, da jeg bl.a. ingen problemer har, hvis dataene hentes via ODBC. Kan det have noget at gøre med, at jeg kører på en WW-version af Navision? Jeg kører en NF 2.0 W1 Server-version på en NT 4 server. Pf.t. Mads Morre
Det beror på att Navision exporterar i ASCII medan den applikation du läser filen med säkert vill läsa ANSI (omdet är en windowsprodukt). Lösningen är att i dataporten konvertera till ANSI. Om du söker efter ANSI i sökfunktionen på NOLUG hittar du lösningar på detta //Lars
Evt. kan du også behandle dine data efter at have eksporteret dem, fx. med UltraEdit der konverterer mellem forskellige formater. Men som Lars pointerer, vil det mest elegante nok være at have det konverteret i Navision, således at den udlæste fil er i det rette format. Jeg ved Navision DK har en codeunit til dette formål, altså konvertering fra OEM (Codepage 850, som vi bruger her i DK) til ANSI (Windows). Best regards, Soren Nielsen, moderator Navision Online User Group